Home Fairtrade on-line shop
O ns Stanovy a vron zprvy
Procure IT Fair Fair a BIO Prask kola alternativ Social watch Fair Flowers QualiFair Awareness for Fairness
Nae tmata Procure IT fair
Social Watch
Fairtrade
Globln odpovdnost
Dejte mru anci

Rozvojov spoluprce
Oddluen chudch zem
Rovnost en a mu
Cesty poznn
Cesty poznn
Klima

Texts in English
Texte in Deutsch

Odkazy



Reklama

fer znacky

Enviport

OSN

velk vzvy

Ro 6

Archiv eskho webu
Nrodn Knihovna Nrodn Knihovna
svtov pochod za mr

Reklama
Ekumenick akademie /Awareness for Fairness

Awareness for Fairness

Fair trade města

Název projektu: Awareness for Fairness – Fair trade a globální vzdělávání

Joint Action of Public Administration and NSAs for the Advancement of Global Education in Europe (Společný projekt organizace státní správy a nestátních organizací zaměřený na rozvoj globálního vzdělávání v Evropě)

Doba trvání projektu: 36 měsíců (1. 2. 2010 – 31. 1. 2013)

Základní idea projektu:

Přispět k růstu obecného povědomí a porozumění rozvojovým otázkám, především fair trade. Druhým cílem projektu je podpora globálního a rozvojového vzdělávání, a to jak zlepšením kvalifikace pedagogů a lektorů, kteří se profesně zabývají tímto předmětem, tak zkvalitněním nástrojů a materiálů určených k výuce globálně-rozvojových témat. V širších souvislostech se náš projekt snaží přispět k naplňování rozvojových cílů tisíciletí č. 1, 7 a 8, které vyhlásila OSN (tzv. Millenium Development Goals – více viz http://www.un.org/millenniumgoals).

Konkrétní cíle projektu:

Formou seminářů a workshopů propagovat myšlenky spravedlivého obchodu. Díky spolupráci s médii seznámit s konceptem fair trade širokou veřejnost. Pomocí letáků a publikací vysvětlovat význam fair trade a přispět ke změně spotřebitelského chování směrem k trvale udržitelnému rozvoji. Druhou oblastí podpory tohoto konceptu je vytvoření strategických průvodců pro fair trade města, školy a církve. Součástí těchto průvodců budou i pravidla a podmínky pro certifikaci konceptu fair trade měst, škol a církví, které umožní uvést tuto myšlenku do života.

V oblasti vzdělávání je součástí projektu vytvoření katalogu nástrojů a materiálů pro globálně-rozvojové vzdělávání. Připravíme semináře a workshopy na školách i v mimoškolním prostředí. Pro pedagogy a lektory budeme realizovat vzdělávací kurzy a tréninky. Formou lobbingu směřujícího na politiky a vedení škol budeme prosazovat začlenění globálně-rozvojového vzdělávání do učebních plánů.

Cílové skupiny projektu:

1.   studenti všech typů vzdělávacích systémů, včetně konceptů celoživotního vzdělávání, jsou hlavními příjemci rozvojově-vzdělávacích aktivit,

2.   pedagogové a lektoři jsou ti, co budou realizovat rozvojově-vzdělávací aktivity. Náš projekt jim nabídne možnost zvýšit si kvalifikaci v tomto oboru a poskytne jim nové vzdělávací nástroje a materiály k výuce,

3.   představitelé veřejné správy, management škol, lidé z občanské společnosti (např. zájmové skupiny, nadace, fondy ad.). Lidé s rozhodovacími pravomocemi mohou ovlivnit veřejné nákupy ve prospěch fair trade, stejně jako strukturální zakotvení globálního vzdělávání,

4.   široká veřejnost a média. Obecnější znalost rozvojových záležitostí a pochopení globálních souvislostí našeho všednodenního nakupování se neobejde bez spolupráce s médii. Pokud široká veřejnost přijme tato témata za svá, fair trade se stane součástí běžného spotřebního chování.

Členové konsorcia (partnerské organizace):

1.   Landesstelle für Entwicklungszusammenarbeit (hlavní koordinátor projektu) – se zabývá podporou globálního rozvojového vzdělávání. Další činností organizace je podpora a rozvoj fair trade, pořádání seminářů a workshopů na téma fair trade. Významnou součástí činnosti LEZ je podpora výměny zkušeností mezi odborníky z EU a rozvojových zemí.

2.   Entwicklungspolitisches Bildungs- und Informationszentrum – má bohaté zkušenosti s tvorbou a zdokonalováním nástrojů a materiálů pro globální a rozvojové vzdělávání, vede semináře pro pedagogy a lektory a také má zkušenosti s e-learningem.

3.   Kontaktstelle für Umwelt und Entwicklung – zabývá se podporou školních partnerství mezi školami z oblasti Berlína a školami z Jižní Ameriky nebo subsaharské Afriky. Je organizátorem každoročního berlínského veleterhu Benbi (Berlínský rozvojově-vzdělávací program).

4.   Gesellschaft für solidarische Entwicklungszusammenarbeit – již 15 let vede vlastní fair trade obchod, na téma fair trade vede semináře na školách i v mimoškolním prostředí.

5.   Berliner Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit – má bohaté zkušenosti s tvorbou národních a mezinárodních sítí a partnerství, v rámci projektu vytvoří standardy určené ke kvalitativnímu hodnocení jednotlivých aktivit projektu.

6.   Welthaus der Diözese Linz – rakouský partner poskytne projektu své zkušenosti s přípravou seminářů pro žáky základních škol, v rámci projektu také využije své kontakty s partnery z rozvojových zemí. Welthaus Linz spolupracoval s Ekumenickou akademií Praha na projektu fair a bio snídaní.

7.   Leeds Development Education Centre – má zkušenosti s osvětovou prací zaměřenou na administrativní pracovníky, v rámci projektu využije své znalosti tvorby institucionálních rámců a zkušenosti získané díky projektu Global Advocate.

8.   Ekumenická akademie Praha

fair trade města

Koncept Fair Trade Towns, který překládáme jako fair trade města, fairtradová města nebo spravedlivá města, právě přichází do České republiky. První fair trade městem světa se v roce 2001 stal severoirský Garstam. Během dalších pěti let status fair trade měst získalo dalších 200 britských měst. K prosinci 2009 je celosvětově registrováno více než 760 spravedlivých měst.

V minulých letech koncept fair trade zaznamenal obrovský rozvoj. V dnešních dnech můžeme nakoupit nejen klasické fair trade zboží jako kávu, čaj a čokoládu, ale i pestrou škálu dalšího potravinového zboží, také oblečení, šperků, vánočních ozdob, hudebních nástrojů nebo keramiky. Díky lepší dostupnosti spravedlivého zboží v České republice je možné naplnit podmínky konceptu fair trade měst, které jsou shrnuty do pěti bodů:

    1) Ve městě, které usiluje o status fair trade město, je ustanovena místní řídící skupina. Musí mít alespoň 3 členy – jeden z členů musí být zaměstnanec nebo zastupitel místní samosprávy, který bude zprostředkovávat kontakt s vedením města. V ideálním případě jsou členy skupiny zástupci města, škol, církví a místních obchodníků. Řídící skupina určí kontaktní osobu pro komunikaci s Asociací pro fair trade. Řídící skupina se schází alespoň jednou ročně.
Skupina zažádá Asociaci pro fair trade o certifikát fair trade město a pokud splní všechny podmínky, stane se správcem certifikátu pro své město. Poté každý rok provede hodnocení, zdali město splňuje podmínky certifikace.

2) Místní samospráva schválí dokument, ve kterém deklaruje podporu pro fair trade a zaváže se, že bude pravidelně odebírat fair trade zboží pro svou spotřebu (např. kávu a čaj pro schůze zastupitelstva města apod.).
Město bude informovat o svém statusu fair trade města ve svých informačních materiálech, na svých webových stránkách a na městských informačních tabulích.
Město poskytne na svých webových stránkách prostor pro řídící skupinu. Na webu města by měla být uvedena místa, kde je fair trade zboží dostupné. Také zde mohou být uvedeny organizace a osoby, které v místě fair trade podporují.

3) Fair trade produkty jsou prodávány v místní maloobchodní síti – v obchodech, supermarketech, klubech, čerpacích stanicích, novinových stáncích atd. Fair trade produkty jsou podávány v místních kavárnách, restauracích, klubech apod.
Maloobchodní prodejce musí mít v nabídce alespoň 3 druhy fair trade zboží z alespoň 2 různých produktových skupin, veřejná stravovací zařízení musí nabízet alespoň 1 druh fair trade zboží.
Potřebný počet maloobchodních prodejců i veřejných stravovacích zařízení je vypočítán podle počtu obyvatel města (výpočet podle připravované tabulky). Prodejní nebo stravovací místo musí mít pravidelnou otevírací dobu.
V místech prodeje by měla být zřetelně uvedená informace o tom, že je zde v prodeji nebo v nabídce fair trade zboží.

4) V dalších místech jako jsou školy, organizace pro mimoškolní aktivity, mateřské kluby, zájmová sdružení, církve, knihovny, kanceláře a libovolné pracovní prostory se užívá fair trade zboží (například nákupem fair trade zboží pro vlastní spotřebu, formou dárkových balíčků pro zaměstnance, firemních dárků, cen pro žáky škol apod.).

5) O fair trade je pravidelně informováno v médiích (v místním tisku, školních a církevních časopisech, místních televizních a rozhlasových stanicích apod.). Na webových stránkách města jsou aktuální informace o aktivitách místní fair trade komunity. Fair trade se stane součástí slavností města a trhů, školních akcí apod. Jednou ročně uspořádá řídící skupina za podpory města větší akci na propagaci fair trade.

Získáním certifikace se město zařadí po bok ostatních 760 spravedlivých měst, odkaz s informacemi se objeví na stránkách evropské sítě fair trade měst. Dodržování etických standardů veřejných nákupů přispěje k lepšímu obrazu města. O tento status mohou požádat také městské části, vesnice nebo jiné správní obvody.

Českou participaci na konceptu fair trade měst zaštiťují tři organizace, které se u nás dlouhodobě zabývají spravedlivým obchodem – Asociace pro fair trade, Společnost pro Fair Trade a Ekumenická akademie Praha.

Informace o fair trade městech ve světě najdete na stránkách www.fairtradetowns.org

Bližší informace o projektu českých fair trade měst na emailu mimra@ekumakad.cz

Kalend aktivit

Chcete se pihlsit na nkter z naich semin?
- pouijte prosm tento formul


2004 Ekumenick akademie; pouit publikan systm Toolkit od Econnectu